vrijdag 24 juli 2015

Ella - Buttala

Vandaag verplaatsen we ons naar Buttala aan de rand van het Yala National Parc. We nemen ons laatste ontbijt in ons schitterende guesthouse. Na het ontbijt maak in een wandeling. Ik ga de vallei door naar de waterval waarop we uitkijken vanuit onze kamers. Dulie wijst mij de weg en door de rijstvelden baan ik mij een weg. Al gauw kom ik mensen tegen die mij vriendelijk de weg wijzen. Ik vraag steevast naar het junglepad. Een tijdje loopt er een hond voor mij uit die mij precies de weg wijst. Opeens hoor ik achter mij voetstappen. Ik draai mij om en de man aan wie ik daarnet de weg vroeg is mij komen achter na wandelen. Hij kent een paar woorden engels en loopt met mij mee. Hij gidst mij echt naar boven en geeft regelmatig wat uitleg over de vallei en de mensen. Niks speciaals maar toch leuk. We wandelen tot gans boven aan de spoorlijn. We dalen af tot aan de treden waar ik naar beneden moet. Daar drukken we elkaar de hand en ik geef hem 100 rupees. Het hoeft niet van hem maar ik sta er op dat hij het aanneemt. Leuke korte wandeling met een leuke metgezel. Eenmaal terug is het tijd om afscheid te nemen van onze guesthouse en Dulie, de goedlachse gastvrouw. We betalen onze schulden en met twee tuctucs dalen we af naar het dorp waar onze chauffeur ons opwacht om ons naar Buttala te brengen. Onderweg stoppen we nog aan een zeer mooie waterval. De rit duurt ongeveer anderhalf uur. De eigenaar van onze volgende verblijfplaats komt ons in Buttala ophalen. Ze staan er al als we toekomen en terug met twee tuctucs rijden we naar onze jungle slaapplaats. De rit er nar toe duurt maar 25 minuten. We verlaten de weg en dan via een zeer hobbelige zandweg komen we aan in ons kamp. De eigenaar Lars, een Deen, staat ons op te wachten. Het junglekamp is prachtig. Een grote schuur opgetrokken uit leem en hout doet dienst als relaxruimte, eetzaal en kijkhut want we slapen echt aan de rand van de jungle. Daarnaast staan staan 3 grote kampeertenten waarin we slapen. Het geeft een beetje een koloniaal gevoel. Alles is netjes ingericht met zelfs een toilet in de tent. Op bed, met muskietennet, liggen zaken zoals shampoo, muggenmelk, zeep. Leuke details die het doen. Na installatie krijgen we een welkomstdrankje en daarna een lunch, rijst met curry. Zeer lekker en een fijn welkomstgevoel. We praten nog wat met Lars en bespreken ook onze safaritocht van morgen. In de late namiddag maken we dan een begeleide wandeling want hier zitten luipaarden en beren. Ze zijn heel schuw en niet gewoon aan mensen, dus de kans is klein om ze te zien of tegen te komen maar je weet natuurlijk nooit. De omgeving is terug mooi met enkele waterplassen waar je natuurlijk watervogels ziet en zelfs een paar krokodillen. We horen olifanten maar krijgen ze niet te zien. Ik zie wel nog heel wat mooie vogels zoals papegaaien, paradijsvogels, wevers, oriolus … De weversnesten zijn heel mooi om te zien. Dit hangt aan een boom en is eigenlijk een vlechtwerk. Je kan het best vergelijken met een omgekeerde flessen met één of twee openingen langswaar ze binnenvliegen. Als het bijna donker is, keren we terug. We verfrissen ons en nemen dan een aperitiefje (biertje en glas wijn) alvorens aan het diner te beginnen. De tafels zijn mooi opgemaakt, precies een sterrenrestaurant. Op tafel staan ook kaarsen want er is hier geen elektriciteit. Het personeel is supervriendelijk en doen alles om het je naar je zin te maken. Daarna praten we nog wat verder in de zetels, genieten van de junglegeluiden en kruipen dan onder de wol, nou ja, moest je hier onder de wol kruipen dan word je levend gebraden denk ik. Het is nog altijd zeer warm. Dus dat wordt een lastige nacht en we moeten vroeg op, tegen 04.30 uur want om 5 uur vertrekken we voor onze safari.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten