zondag 26 juli 2015

Aangekomen in Galle

Vijf dagen jungle, het doet wat met een mens. Leven met de geluiden van de natuur, de stilte en ver weg van de drukke steden. We nemen ons ontbijt, rekenen af en vertrekken voor een rit van ongeveer 3 uur naar Galle, de stad aan de kust. De rit is terug een bochtig parcours aar verloopt al bij al vrij goed. We zitten ergens in een guesthouse in Unawatuna, dicht bij het strand. Na de bloedzuigers willen de dames eens wat rust. De eigenaars van onze guesthouse zijn fransen. Na een traditionele welkomstdrink maken we de kamers in orde. Ik blijf achter om wat te schrijven terwijl de anderen het strand gaan verkennen. Je hebt hier een groot toeristisch strand en dan nog het kleinere 'jungle beach'. In de late namiddag ga ik ook nog een kijkje nemen en rust ook wat uit. Maar geef mij toch maar de jungle, zijn dieren, zijn geluiden en zijn stilte. Voor elk wat wils hé op reis.
's Avonds gaan we iets eten aan het strand. We eten natuurlijk een lekker stukje vis met een goede fles witte wijn. We krijgen eerst nog een tropische regen bui te verwerken en zetten ons dan te eten op het strand. Eigenlijk is hier over de eerste dag aan de kust dus weinig te vertellen. Vandaag, de dag dat AA Gent aan de competitie begint (en gelijkspeelt), bezoeken we Galle. Hier heb je nog heel wat restanten van de Nederlandse overheersing. Er zijn gereformeerde kerken, straatnamen in het Nederlands, ...
De oude stadskern van Galle zit eigenlijk in een fort, een grote stadsomwalling. Het is een leuk stadje om in rond te wandelen en wat te snuisteren in de souvenir shopjes. Maar het is ook weer zeer heet vandaag. Het zweet loopt van mijn rug recht naar de reet :-), een zweetreet is mijn deel. Veel doen we niet vandaag en dat zal ook zo zijn voor de rest van de week. Morgen rijden we nog door naar Tangalle aan de zuidkust om daar te laatste drie dagen te genieten van de rust. Er is daar wel een natuurpark in de buurt en 's nachts kan je daar op het strand gaan kijken naar reuzenschildpadden die aan wal komen. Maar meer hierover de volgende dagen. 's Avonds gaan we terug eten aan het strand. Een beetje somber gestemd door het puntenverlies van Gent. Op het strand zit er ook een Joker-groep en ik herken de begeleidster. We praten wat en delen nog wat tips uit aan elkaar. We sluiten de avond even traditioneel af met een pintje bier.
Ah ja, Koen en ik zijn hier ook vandaag nog naar de kapper geweest. Een vriendelijke dame heeft mijn grijze haren wat bijgeknipt zodat ik weer respectabel huiswaarts kan keren. Voor € 4 was de boel snel geklaard. Ik praatte er ook met een lokale verkoper die tijdens de Tsunami van 2004 4 familieleden heeft verloren. Ik denk dat iedereen hier wel iemand heeft verloren. Spijtig dat er zo weinig informatie over vindt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten